Historisk trafik: Lokale medier fik valgets største rygstød
Dicle Duran Nielsen. Direktør hos mediernes brancheorganisationer Danske Medier (Pressefoto)
MEDIER - Borgerne strømmede til de uafhængige lokale medier under kommunalvalget. Med en stigning på op til 155 procent blev især dagen efter valget den travleste nogensinde – og endnu en påmindelse om, at lokaljournalistikken rammer helt tæt på hverdagen.
Af Jørn Kildall
Kommunalvalget fik danskerne til at klikke løs i et tempo, som selv garvede redaktører måtte knibe sig i armen over. For hvor går man hen, når man vil vide, hvem der får borgmesterkæden i ens egen kommune? Man går ikke langt. Man går lokalt. Og det gjorde folk i hidtil uset omfang.
Allerede på valgdagen steg trafikmængden markant. Men dagen efter, den 19. november, tog det fart for alvor. Næsten otte millioner sidevisninger tikkede ind på tværs af de private lokale og regionale medier. Det svarer til en stigning på hele 155 procent sammenlignet med en almindelig dag.
Flere læsere end nogensinde
Det er ikke småting, når lokale medier slår deres egne rekorder flere gange på ét døgn. Og tallene fortæller en historie i sig selv: Når politikken bliver håndgribelig, og beslutningerne rykker helt tæt på dagligdagen, så søger folk de medier, der faktisk kender stederne, vejene, skolerne og menneskene.
Ifølge Dansk Online Index havde de private medier allerede på selve valgdagen 60 procent flere sidevisninger end normalt. Dagen efter eksploderede interessen, og rekorden var hjemme.
Lokaljournalistikken står stærkt
Hos Danske Medier glæder man sig over udviklingen. “Jeg er meget stolt af vores medlemmers dækning af valget. Den markante stigning er efter min opfattelse en understregning af, hvor vigtige og afgørende de frie og uafhængige medier er for valghandlingen,” siger direktør Dicle Duran Nielsen.
Og måske er der en stille pointe gemt her: I en tid, hvor algoritmer råber højere end rådhusklokker, er det alligevel de lokale redaktioner, folk vender tilbage til, når stemmerne skal tælles, og resultaterne skal forstås.
Hvad nu?
For medierne er tallene ikke blot en rekord. De er også en påmindelse om, at der ligger et stort – og meget vågent – publikum, som gerne vil følge med, når der sker noget i nærområdet. Spørgsmålet er måske bare, om interessen kan holdes varm uden et valg i horisonten. Men lokalt engagement har det med at leve videre, længe efter stemmesedlerne er ryddet væk.