Gå til hovedindhold

Ny forening skal eje Klostermølle



Klostermølle

SDR. VISSING - Natur & Ungdom og Klostermølles Venner har stiftet en ny almennyttig forening, som på sigt kan overtage Klostermølle. Målet er fortsat, at ejerskiftet kan gennemføres 1. september 2026.

Af Jørn Kildall

Arbejdet med at sikre Klostermølles fremtid har fået et nyt omdrejningspunkt.

Natur & Ungdom og Klostermølles Venner har stiftet Den Almennyttige Forening Klostermølle, som skal kunne overtage ejerskabet af Klostermølle, når tiden er moden.

Dermed er endnu en milepæl nået i det arbejde, der har stået på gennem flere år.

Ikke et punktum

Hos Klostermølles Venner ser formand Peter Rasmussen stiftelsen som begyndelsen på en ny fase.

– Stiftelsen af DAF Klostermølle er ikke et punktum, men et vigtigt nyt kapitel i arbejdet for Klostermølle. Klostermølles Venner fortsætter arbejdet for stedet med samme engagement som hidtil, men nu er vi flere om opgaven, og vi har fået etableret den ejerkonstruktion, som kan overtage ansvaret, når tiden er moden. Det gør os bedre rustet til de næste skridt, siger han.

Den nye forening overtager nu ansvaret for at skabe det økonomiske grundlag for en fremtidig overtagelse.

Ifølge foreningen er dialogen med banker, fonde, virksomheder og samarbejdspartnere allerede i gang.

Ny bestyrelse valgt

Samtidig er der valgt en bestyrelse, som skal stå i spidsen for det videre arbejde.

Bestyrelsen består af Annette Krogsøe, Thomas Gerstrøm, Bendt Nielsen, Peter Sand og Jens Szabo. Peter Rasmussen er valgt som suppleant.

Målet er fortsat, at Klostermølle kan overgå til almennyttigt ejerskab fra 1. september næste år.

Anne Sophie Gottlieb, der er forperson i Natur & Ungdom, peger på, at den nye bestyrelse samler flere forskellige erfaringer.

– Klostermølle er et helt særligt sted. Det er et sted, hvor natur, kulturhistorie, frivillighed og fællesskab mødes. Med den nye bestyrelse på plads kan arbejdet nu fortsætte med fuld styrke. Vi har fået samlet en gruppe mennesker med både kompetencerne og viljen til at løfte opgaven, og vi glæder os til fortsat at bidrage, siger hun.

Forkøbsretten flyttes

Klostermølle ejes i dag af Naturstyrelsen, som ønsker at sælge stedet.

Klostermølles Venner blev stiftet i april 2023 for at arbejde for fortsat offentlig adgang til området. Foreningen har forkøbsret til Klostermølle, og den ret bliver nu overdraget til Den Almennyttige Forening Klostermølle.

Natur & Ungdom har haft til huse på Klostermølle siden 1977.

Ambitionen er, at stedet også fremover skal være åbent for offentligheden og udvikles som et samlingspunkt med plads til natur, kultur og fællesskab.

Reklamer

Læs ugens avis

 

Seneste video

Preview image for the video "Her drak de kaffe fra 1974".
Her drak de kaffe fra 1974

Reklamer