Gå til hovedindhold

Vision for en god folkeskole



DEBAT - Vi skal have flere voksne i klasserummet, men hvor mange, er op til den enkelte skoleledelse og deres fagpersonale. Nogle steder skal det måske kun være én, i andre klasser kan det være to eller måske flere. Derudover skal der være bedre muligheder for holdopdeling.

Af Lars Jensen
Byrådsmedlem for Venstre og medlem af Skole-, Unge- og Uddannelsesudvalget

Folkeskolen i Horsens skal være en attraktiv arbejdsplads, hvor personalet har tid og plads til mono- og tværfaglig sparring, udvikling og forberedelse. Personalet skal mærke opbakning og faglig ledelse tæt på opgaven. Frisættelsen fra forvaltningen skal være, at man lytter mere og styrer mindre.

Det må være i samarbejde med det faglige personale, at man vurderer, hvad der skal til for at bevare den gode klasserumsledelse, hvor eleverne trives og kan deltage i skolens stærke lærings- og sociale fællesskaber.

Folkeskolen i Horsens skal kunne løfte hvert enkelt barn på sit niveau, så vi får alle med, og der er udfordringer til alle børn. Dette forfølges bl.a. ved at sikre, at der er linjefagslærere eller tilsvarende højniveau-kompetencer i alle fag på alle folkeskoler.

Forebyggelse til vores børnefamilier

Vi skal forebygge dér, hvor børnefamilier oplever begyndende mistrivsel hos deres barn. Derfor skal vi have hurtigere opsporing af begyndende mistrivsel samt en taskforce på området, der, hvis det er nødvendigt, kan rykke helt ud i hjemmet.

Sårbare børn, der har brug for ekstra støtte eller et specialiseret tilbud, skal alle sammen vurderes individuelt og på en respektfuld og faglig baggrund.

Personalet på skolernes specialtilbud (mellemformer) skal være bedre gearet samt uddannet til at løse opgaven.

Tilpasning af vores fysiske rammer

Hver gang vi kan komme til det, skal vi tilpasse vores fysiske rammer på skolerne, så vi får flere rum til nutidens undervisning – så det bliver nemmere at trække grupper af elever ”til side” og give dem bedre betingelser for at trives og modtage læring.

Respekten for vores folkeskole

Vi skal have respekten for folkeskolens arbejde med eleverne tilbage, men vi skal også gøre os fortjent til den.

Skoleøkonomien skal prioriteres

Der skal investeres i flere faguddannede medarbejdere ude blandt vores elever – og det gælder både det almene og det specialiserede område.

De fysiske rammer skal løbende tilpasses, så de matcher nutidens undervisningsformer med flere mindre klasserum, kreative miljøer og bedre faglokaler.

Men pengene skal bruges klogt, så der ikke bare tilføres en masse midler til skoleområdet uden, at det får den ønskede effekt.

Sammen skal vi løfte folkeskolen til et niveau, vi kan være bekendt over for vores børn og unge.

Det mener jeg er god familiepolitik.

Budgetforliget 2026-2029

I Venstre har vi set nødvendige i, at folkeskole skal have et økonomisk løft, og som det eneste rigtige liberale parti i Horsens, er vi med i budgetaftalen som tilfører flere penge til folkeskolen.

Vi løfter skoleområdet med 160 mio. over de næste fire år til flere hænder, og har i 2026 ambition om at løfte området yderligere med 20 mio. over de næste fire år. Vi sætter 400 mio. af til ud- og ombygning samt renovering af skolerne de næste 9 år.

Reklamer

Læs ugens avis

 

Reklamer