Gå til hovedindhold

Guldkonfirmander mødtes igen i Østbirk



Guldkonfirmaden Østbirk

ØSTBIRK - 17 tidligere konfirmander fra Østbirk og Yding Kirker var søndag 14. juni samlet til gudstjeneste og gensyn. I præstegården blev gamle minder delt, grinene fandt hurtigt frem, og en gammel historie om kirkebøssen dukkede op igen.

Af Jørn Kildall

17 guldkonfirmander fra årgangene 1976 og 1977 var søndag samlet i Østbirk Kirke til guldkonfirmation.

Gudstjenesten blev ledet af sognepræst Lone Buhl Pedersen, og efterfølgende fortsatte dagen i Østbirk Præstegård, hvor der var god tid til at genopfriske minder fra konfirmandtiden.

Efter gudstjenesten samledes de fremmødte på kirketrappen til et fælles billede, inden turen gik videre til præstegården.

Minder fra konfirmandtiden

Ved bordene gik snakken hurtigt.

Der blev udvekslet telefonnumre, fortalt historier og grinet af oplevelser, som flere ikke havde tænkt på i årevis.

Mange af guldkonfirmanderne huskede især tiden som konfirmander i Østbirk og Yding. Flere fortalte om præst Jerns Fosdal, som de beskrev som en vellidt og behagelig præst.

Nogle af historierne havde fået lidt flere detaljer med årene. Andre blev fortalt præcis, som de havde været fortalt mange gange før.

Der blev lyttet, nikket og grinet rundt om bordene.

Guldkonfirmander Østbirk

Fem kroner og en kirkebøsse

En af dagens historier handlede om fem kroner.

Som konfirmand havde en af deltagerne fået pengene af sine forældre med besked om at lægge dem i kirkebøssen.

Planen blev dog ændret undervejs.

I stedet for mønterne endte et par spændskiver i kirkebøssen, mens de fem kroner blev brugt hos købmanden på en stor pose slik.

Historien vakte grin blandt de øvrige guldkonfirmander.

Men sagen fik også en afslutning.

Søndag benyttede den tidligere konfirmand lejligheden til at gøre gammel gæld op ved at sende et beløb til kirkebøssen via MobilePay.

Det udløste endnu et grin rundt om bordene.

Gensyn efter mange år

For flere af deltagerne var det længe siden, de sidst havde set hinanden.

Derfor blev der brugt god tid på at tale sammen og høre, hvad livet havde bragt siden konfirmationen for 50 år siden.

Mens kaffen blev drukket, fortsatte historierne.

Nogle handlede om skoletiden. Andre om konfirmationsforberedelsen og livet i Østbirk og Yding, som det så ud dengang.

Først hen på eftermiddagen begyndte selskabet langsomt at bryde op.

Snakken fortsatte dog stadig flere steder i præstegården.

Reklamer

Læs ugens avis

 

Seneste video

Preview image for the video "Her drak de kaffe fra 1974".
Her drak de kaffe fra 1974

Reklamer