Hovedgård Station – en overset perle i Østjyllands mobilitet
DEBAT - Op til sidste folketingsvalg besøgte mange politikere stationen i Hovedgård for at støtte det lokale initiativ - at få landsdækkende tog til at stoppe i byen og dermed give borgerne hurtigere adgang til Aarhus, Horsens og København.
Af Stephan Arnold Thomsen
Kandidat KV25 for Venstre
Men i dag kører togene tværs gennem byen uden at stoppe. Det eneste, vi får ud af det, er, at vi kan stille uret efter DSB’s præcision. Det er ikke godt nok – især ikke når Hovedgård har over 2.300 borgere og ligger ideelt placeret mellem Odder, Skanderborg og Horsens.
I et læserbrev af 12 november skriver Anders Boll om en Rambøll-analyse, der anslår, at op mod 800 mennesker dagligt ville bruge stationen – potentielt helt op mod 1.000. Det er ikke drømmeri. Det er dokumenteret potentiale. Og det ville svare til 400 færre bilture hver eneste dag. Det kan mærkes – på Gl. Horsens Landevej, i myldretiden og i klimaregnskabet.
Realistisk set stopper lyntoget ikke for 800 passagerer alene – så havde de jo nok gjort det. Men hvad hvis vi tænkte større? Hvorfor er det, at kommunegrænser stadig fungerer som Berlinmuren, når det gælder kollektiv trafik og infrastruktur? I stedet for at lade kommunegrænser bremse fornuften, bør Horsens og Odder samarbejde. For Odder-borgerne betyder det i dag en tur med letbanen helt til Aarhus, hvis man skal videre med tog. Parkeringsmulighederne i både Odder og Skanderborg er pressede – og borgerne søger i stigende grad alternativer.
Hovedgård er løsningen. Vi har plads til at etablere de nødvendige parkeringsfaciliteter tæt på stationen. Gør vi det, kan vi skabe et stører kundegrundlag, der gør det muligt at få flere tog til at stoppe i byen – måske endda fjerntog på sigt.
Gevinsten er åbenlys: Borgerne i det nordlige Horsens og det vestlige Odder får bedre adgang til kollektiv trafik. Det øger mobiliteten, reducerer pendlernes rejsetid – og skaber ny grobund for bosætning og vækst.
Hovedgård er ikke kun en by med et togspor – det er en by med potentiale. Hvis vi tør tænke regionalt og i fælles løsninger med Odder og Skanderborg, så kan vi sammen skabe en station, der ikke bare forbinder landsdele, men også styrker vores egne lokalområder.
Det kan vi gøre bedre.