Midsommeren blev fejret i hele lokalområdet
SKT. HANS - Næsten skyfri himmel og temperaturer omkring 25 grader gav fine rammer om årets Sankt Hans. Flere steder i lokalområdet blev bålene tændt, mens folk samledes til fællesskab og båltaler.
Af Jørn Kildall
Campingstole og tæpper bredte sig på græsset, mens folk fandt sig til rette i den lune sommeraften. Nogle havde pakket aftensmaden med hjemmefra, andre stod i kø ved grillen. Fælles for de fleste var, at de ventede på aftenens højdepunkt: At bålet skulle tændes.
Fra Yding til Østbirk blev midsommeren fejret med bål og båltaler. I Yding holdt Jens Glavind båltalen, i Sattrup var det Lone Buhl Pedersen, i Hovedgård Anne Marie Vrang Poulsen, i Brædstrup Jørgen Broch og i Østbirk Danny Brok Hedegaard.
Bål flere steder
Vejret kunne næsten ikke have været bedre. Himlen var stort set skyfri, og temperaturen nåede op omkring 25 grader.
Mange benyttede aftenen til at mødes med familie, naboer og venner omkring bålene. I Østbirk kunne børnene købe snobrødsdej og bage snobrød over gløderne, mens de voksne faldt i snak.
Flere af de yngste deltagere nåede ikke helt frem til båltændingen. De var allerede forbi sengetid og sov trygt i mors eller fars arme, mens de voksne ventede på båltalen og de første flammer.
På toppen af Yding Skovhøj, Danmarks Tag, var udsigten noget ganske særligt. Kiggede man mod horisonten, kunne man flere steder ane røgfaner fra andre Sankt Hans-bål rundt i landskabet.
Ring Sø trak folk til
I Brædstrup forventede arrangørerne mellem 250 og 300 deltagere ved Ring Sø.
Marianne Overvad fra Brædstrup Borger- og Turistforening fortæller, at arrangementet efterhånden er blevet byens fælles Sankt Hans.
“Jeg tænker, det gør det særligt, både fordi det er placeret her ved søen, og så tror jeg efterhånden, at det er det eneste arrangement, der er i byen længere.”
Tidligere blev der flere steder arrangeret mindre bål i grundejerforeningerne, men det ser man ikke så meget af længere.
For mange markerer aftenen også begyndelsen på sommeren.
“Det betyder også starten på sommeren. Hygge. Godt vejr. Socialt samvær,” siger Marianne Overvad.
Ved siden af nikker Jane Bønnelykke.
“Og grill,” tilføjer hun med et smil.
Byens fælles bål
Borger- og Turistforeningen har stået bag arrangementet gennem mange år, og ifølge arrangørerne har traditionen været holdt ved lige i flere årtier.
Foreningen oplever fortsat stor opbakning til arrangementet.
“Jeg synes, det er en god måde at samle folk på,” siger Jane Bønnelykke.
Marianne Overvad peger på, at mange bruger aftenen til at mødes med mennesker, de måske ikke ser til daglig.
“Man mødes hernede ved søen. Måske har man selv grillmad med, måske har man ikke. Og så hygger man sig med naboerne og dem, man møder hernede.”
Mens solen langsomt nærmede sig trætoppene omkring Ring Sø, ventede de fremmødte på båltalen og de første flammer i bålet.